Nie narzekam, że jest pod górę,
skoro zmierzam na szczyt

Żeglarstwo

Moja przygoda z żeglarstwem rozpoczęła się, kiedy miałem 9 lat. W wakacje pojechałem na swój pierwszy obóz żeglarski.

Co ciekawe, w mojej rodzinie byli przede wszystkim inżynierowie i artyści, więc nie wywierano na mnie presji ani nie oczekiwano wielkich wyników sportowych.

Od początku podchodziłem do sportu z pełnym zaangażowaniem, co po kilku latach przyniosło znakomite efekty. Jako 15-latek zdobyłem swój pierwszy tytuł mistrza świata(juniorów). Jak się później okazało, był to dopiero początek fantastycznej kariery…

Dziś mam na koncie złoty i brązowy medal igrzysk olimpijskich, 8 medali mistrzostw świata i tyle samo z mistrzostw Europy.

Co ciekawe, cały czas się ścigam! W 2019 roku wygraliśmy z Bruno Prada Mistrzostwo Świata w klasie Star!

Co będzie dalej? Kocham żeglować i się ścigać. Nikomu nic nie muszę już udowadniać. Mam bardzo ciekawe plany. Już wkrótce kolejne regaty…

1984
Optimist

Pierwszego dnia obozu żeglowaliśmy na Omegach. Kiedy już zrozumiałem, którą ręką trzyma się ster, a którą szoty, pokazano mi mojego Optimista: małą łódeczkę, na której rozpocząłem moją przygodę z żeglarstwem. Wystarczyły mi dwa tygodnie, żeby pokochać ten sport. Do 14. roku życia żeglowałem na Optimiście. Nie czułem presji aby wygrywać; byłem zresztą jedynym sportowcem w rodzinie. Moim najlepszym ówczesnym osiągnięciem było 24. miejsce podczas Ogólnopolskiej Spartakiady Młodzieży w Otmuchowie w 1987 roku. Był to czas nauki poprzez zabawę i zdobywania umiejętności, które stały się podstawą przyszłych sukcesów.

1990
OK Dinghy

Zaangażowanie, umiejętności i predyspozycje zaczęły przynosić pierwsze efekty dopiero po jakimś czasie. Co ciekawe, od razu na arenie międzynarodowej. W wieku 15 lat zdobyłem tytuł mistrza świata juniorów w klasie OKD. W kolejnych dwóch latach zostałem wicemistrzem świata oraz mistrzem Europy w tej klasie.

1992
Laser

Młodzieżowe Mistrzostwa Świata ISAF były jedynymi regatami w których wystartowałem na olimpijskim już wtedy Laserze. W kwietniu 1993 roku miałem zaledwie 18 lat i żadnego doświadczenia w żeglowaniu na tej łódce. Jednak akwen u wybrzeży portugalskiej Vilamoury bardzo mi pasował. Wykorzystałem szansę, żeglowałem ambitnie i i wróciłem do kraju z brązowym medalem.

1996
Igrzyska olimpijskie w Atlancie

Po czterech latach żeglowania na olimpijskim Finnie zakwalifikowałem się na moje pierwsze igrzyska olimpijskie. To był początek wielkiej przygody - jak się okazało, nie tylko dla mnie, lecz także dla polskiego żeglarstwa. Zapisałem się na kartach historii dyscypliny, zdobywając pierwszy złoty medal olimpijski dla Polski. Igrzyska w Atlancie skierowały na mnie uwagę żeglarskiego świata - byłem olimpijskim debiutantem, zaledwie 21-latkiem, którego nikt nie śmiałby typować jako kandydata do medalu…

1998
Pierwszy tytuł mistrza świata

Zacząłem od olimpijskiego złota, a dopiero po dwóch latach zdobyłem swój pierwszy tytuł mistrza świata. Regaty w Atenach były bardzo wyczerpujące z powodu bardzo wysokich upałów, ale do samego końca trzymałem chłodną głowę i dowiozłem zwycięstwo do mety.

2000
Mistrz świata, mistrz Europy, ale bez medalu olimpijskiego

Cztery lata później na igrzyskach w Sydney uplasowałem się na 4. miejscu, najgorszym dla sportowca, zwłaszcza startującego z pozycji mistrza olimpijskiego! Byłem wtedy również aktualnym mistrzem świata i mistrzem Europy. Wszyscy typowali mnie jako faworyta do zwycięstwa. Zabrakło mi zaledwie jednego punktu do brązu i dwóch do srebra. Po tej porażce byłem bliski podjęcia decyzji o zakończeniu kariery…

2004
Skok do wody w Atenach

Całe szczęście po Sydney się nie poddałem. Po dogłębnej analizie, wnioski zapisałem w 32-kartkowym zeszycie w kratkę, który otworzyłem znowu na rok przed Atenami. Skorzystałem ze wcześniejszych doświadczeń i w 2004, po ciężkiej walce w bardzo trudnych warunkach, zdobyłem swój drugi olimpijski medal. Nie złoty, nie srebrny, ale brązowy. Cieszyłem się z niego tak bardzo, że po przekroczeniu mety ostatniego wyścigu z radości skoczyłem do wody. To było fantastyczne przeżycie.

2005
Star

Odbierając medal w Atenach wiedziałem, że chcę rozpocząć nowy rozdział swojej kariery sportowej: rywalizację w dwuosobowej klasie Star, uznawanej za jedną z najtrudniejszych i najmocniej obsadzonych na świecie. Wraz z Dominikiem Życkim stworzyliśmy załogę i już w pierwszym roku żeglowania na Starze wygraliśmy słynne regaty Kieler Woche oraz zdobyliśmy tytuł mistrzów Polski. W dwa lata wspięliśmy się na sam szczyt światowego rankingu ISAF.

2007
RC44

W latach 2007-2009 powołałem do życia i prowadziłem zawodową grupę żeglarską Organika Sailing Team. Pełniłem rolę dyrektora sportowego, sternika i taktyka, uczestnicząc w cyklu regat na jachcie RC44. Zaangażowanie w regularne wyścigi w wymagającym formacie flotowym i niezwykle widowiskowym match racing przeplatałem z przygotowaniami do igrzysk olimpijskich w Pekinie.

2008
Mistrzostwo świata w Miami i czwarte miejsce w Pekinie

Kwietniowe mistrzostwa świata miały być sprawdzianem przed igrzyskami w Chinach. W rekordowej stawce 116 załóg wygraliśmy dwa pierwsze wyścigi i nie oddaliśmy prowadzenia do końca regat. Zostaliśmy z Dominikiem Życkim mistrzami świata w klasie Star. Niewiele zabrakło do powtórzenia sukcesu kilka miesięcy później w Pekinie. Prowadziliśmy regaty olimpijskie po pierwszych dwóch dniach zmagań. Później napotkaliśmy kilka przeszkód po drodze i skończyło się na czwartym miejscu.

2012
Mistrzostwo Europy i wietrzny Londyn

W San Remo we Włoszech zdobyliśmy tytuł mistrzów Europy. Niestety podczas igrzysk nie potrafiliśmy odtworzyć znakomitej prędkości, która wówczas doprowadziła nas do sukcesu, nie mieliśmy też naszego najlepszego masztu, który uległ złamaniu. W Londynie walczyliśmy dzielnie, ale w tak wyrównanej stawce brak choć drobnej przewagi nie dał nam możliwości wywalczenia medalu. Zakończyliśmy regaty na 8. miejscu.

2013
Star Sailors League

Po igrzyskach w Londynie zakończyłem karierę olimpijską. Nie planowałem szóstego startu w Rio. Dołączyłem do nowo powstałej Star Sailors League (SSL), organizacji wzorowanej na ATP (Association of Tennis Professionals). Wyniki z regat rozgrywanych w różnych zakątkach świata liczone są do globalnego rankingu SSL. Na koniec roku pierwsza dziesiątka z rankingu SSL oraz 15 zaproszonych VIPów - mistrzów olimpijskich, zwycięzców Pucharu Ameryki, Volvo Ocean Race i mistrzów świata - bierze udział w SSL Finals, zorganizowanych na wzór ATP Masters, w grudniu na Bahamach. W pierwszej edycji SSL Finals zdobyliśmy z Dominikiem Życkim srebrny medal.

2017
Fastnet Race

Yacht Club Sopot zaprosił mnie do poprowadzenia 70-stopowego jachtu Monster Project w słynnym klasyku Fastnet Race. To było nowe i bardzo ciekawe doświadczenie. Sprawdziłem w jaki sposób mogę wykorzystać swoje umiejętności sportowe i organizacyjne w żeglarstwie morskim i oceanicznym. Po blisko trzech dniach żeglugi minęliśmy metę wyścigu w Portsmouth, plasując się na 24. pozycji. W takiej stawce i na takim jachcie był to całkiem dobry wynik.

2018
Polska100

Nie zawsze jest nam dane zrealizować choćby najlepsze pomysły. To był jeden z największych polskich projektów sportowych, któremu poświęciłem ponad dwa lata pracy. W listopadzie 2017 roku odbyła się konferencja prasowa, na której zaprezentowaliśmy, czego chcemy dokonać i jakie efekty osiągnąć. Kilkunastoosobowa, starannie dobrana załoga na superszybkim jachcie w barwach Polski miała opłynąć świat, startując w prestiżowych regatach i promując 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Niestety, w maju 2018 roku partner projektu, Polska Fundacja Narodowa, niespodziewanie zakończył ze mną współpracę. To było nieprzyjemne doświadczenie, które kosztowało mnie wiele energii. Dzisiaj uważam, że bardzo mnie to wzmocniło.

Kapitan polskiej reprezentacji na Żeglarski Mundial w 2021

W kwietniu 2019 roku zostałem powołany na kapitana polskiej reprezentacji na SSL Gold Cup. Pierwsza edycja odbędzie się we w listopadzie 2023 roku. Będą to regaty wzorowane na mistrzostwach świata w piłce nożnej, mające wyłonić najlepszą reprezentację w żeglarstwie. W SSL Gold Cup weźmie udział 56 państw, a kapitan będzie pełnił rolę selekcjonera, trenera i menadżera zespołu.

Podium w Pucharze Królowej Zofii

Wraz z początkiem roku 2019 rozpocząłem żeglowanie na jachcie klasy Dragon. Po trzech miesiącach zajęliśmy trzecie miejsce w regatach o Puchar Królowej Zofii, rozgrywanych u wybrzeży Majorki.

Zwycięstwo w Palma Vela

Miesiąc później sięgnęliśmy po pierwsze zwycięstwo! Palma Vela to regaty organizowane od wielu lat przez Real Club Nautic de Palma. Walka o zwycięstwo trwała do ostatnich metrów pomiędzy nami a załogą brytyjską. Ostatnim zwrotem na wiatr wyszliśmy na prowadzenie i nie oddaliśmy go do samej mety. Zwycięstwo osiągnięte w tym stylu smakuje podwójnie.

Mistrzostwo świata

Po 11 latach ponownie stanąłem na najwyższym stopniu podium mistrzostw świata klasy Star. Tym razem w duecie z Brazylijczykiem Bruno Pradą, dwukrotnym medalistą olimpijskim, który do tej pory był jednym z moich najgroźniejszych rywali oraz sparingpartnerem w przygotowaniach do igrzysk w Pekinie. Chociaż początek Mistrzostw w Porto Cervo na Sardynii nie był dla nas łatwy, każdego dnia byliśmy bardziej zgrani i szybcy. Ostatni wyścig wygraliśmy z 200-metrową przewagą, czym przypieczętowaliśmy nasz wspaniały sukces. Zostaliśmy mistrzami świata w klasie Star!

SSL Finals

W załodze z Bruno Pradą zwyciężyliśmy rundę kwalifikacyjną, awansując bezpośrednio do finału Star Sailors League. Tam spotkaliśmy się z trudnymi przeciwnikami oraz bardzo słabym, zmiennym wiatrem. Sam nie wiem co było większą przeszkodą. Zakończyliśmy regaty na dobrym, czwartym miejscu.

2020
Zwycięstwo w Bacardi Cup

93 edycja Bacardi Cup przeszła do historii. Pozostanie zawsze w mojej pamięci. Nie tylko z powodu fantastycznego zwycięstwa. Miałem w swojej karierze wiele udanych regat ale żeby w sześciu długich i ciężkich wyścigach, w stawce 65 załóg zajmować tylko pierwsze i drugie miejsca to ani mnie ani podobno nikomu wcześniej się nie przydarzyło. Wielka w tym zasługa Bruno Prada dla którego było to również pierwsze zwycięstwo w Bacardi Cup.

Tytuł Mistrzów Europy w klasie 5.5

Wygraliśmy Mistrzostwa Europy w klasie 5.5! Żeglowaliśmy na jachcie ASPIRE z numerem POL17 na żaglu z Przemkiem Gackiem i Simonem Fry. Regaty odbyły się we Włoszech u wybrzeży Sanremo. To fantastyczny sukces w nowej i wymagającej klasie jachtów. Rozpoczęliśmy nasz projekt ASPIRE od mocnego zwycięstwa co nieco nas zaskoczyło ale nie ma w tym przypadku. Żeglowaliśmy bardzo mądrze i świadomie. Gratulacje dla srebrnych medalistów Dietera, Markusa i Thomasa żeglujących w barwach Szwajcarii oraz Marka, Christopha i Petera z Bahamów.

2021
Bacardi Cup drugi raz z rzędu

Przeszliśmy do historii Bacardi Cup wygrywając wszystkie wyścigi. Jest to pierwszy taki przypadek od 1927 roku! Bruno Prada powiedział, że nie pamięta żeby miał kiedykolwiek takie regaty. Ja również. W regatach żeglowaliśmy wyśmienicie. Nawet, kiedy nie byliśmy na prowadzeniu, pozytywne myślenie, 100% zaangażowania, dobra atmosfera i komunikacja w zespole przekładały się na zwycięstwo. W regatach wypracowaliśmy taką przewagę nad rywalami, że nie musieliśmy startować w ostatnim wyścigu. Ale popłynęliśmy i go wygraliśmy!

Srebrny medal w Tokyo w roli trenera

Współpraca z Zsomborem Bereczem, znakomitym żeglarzem z nad Balatonu, było dla mnie nowe, bardzo ciekawe i wartościowe doświadczenie. Po pięciu startach na Igrzyskach jako zawodnik, pojechałem na Igrzyska w roli trenera. Pomagałem Zsombiemu przez trzy lata(2019-2021). Towarzyszył nam jeden cel: medal w Tokyo! Zsombor zdobył w Tokyo srebro! Fantastyczny sukces.

2022
Bacardi Cup po raz trzeci

W marcu w Miami jest najlepsza pogoda do żeglowania! Codziennie wieje 12-15 węzłów, temperatura około 28 stopni, woda w oceanie jest ciepła. Uwielbiam rozpoczynać sezon od tych regat. Pierwsze dwa wyścigi wygraliśmy. Ale w trzecim zostaliśmy przyblokowani na starcie (mój błąd) i musieliśmy odrabiać straty. Przypłynęliśmy na 6 pozycji. Włosi i Amerykanie żeglowali bardzo dobrze i równo. Do końca regat zachowaliśmy zimną krew i drugim miejscem w ostatnim wyścigu przypieczętowaliśmy zwycięstwo.

Mistrzostwo Francji w klasie 5.5

Mistrzostwa odbyły się na południu Francji w urokliwym Cannes. Do załogi zaprosiliśmy szwajcarskiego żeglarza, olimpijczyka, Mistrza Świata, Flavio Marrazi. Początek regat nie był dla nas łatwy. Konkurencja była dobrze przygotowana i po pierwszych dwóch dniach regat w czołówce było bardzo ciasno. Lubię, kiedy rywalizacja jest na wysokim poziomie i każdy metr się liczy. Wtedy włącza się u mnie dodatkowa koncentracja i jestem bardzo skuteczny. Wygraliśmy te regaty zostając Mistrzami Francji na rok 2022.

2023
Bacardi Cup po raz czwarty z rzędu!

Rozpocząłem te regaty mocno osłabiony. Miałem gorączkę i zatkane zatoki. Powiedziałem o tym Bruno, dzięki czemu wziął na siebie część moich obowiązków. W połowie regat wróciłem do 100% moich możliwości. W czołówce było bardzo ciasno. Przed ostatnim wyścigiem aż 7 załóg miało szanse wygrać te regaty! Wygraliśmy decydujący ostatni wyścig z ponad minutową przewagą! Przeszliśmy z Bruno do historii wygrywając Bacardi Cup cztery razy z rzędu. Za rok 97 edycja tych legendarnych regat. Już potwierdziliśmy swój udział.

czas na biznes

ODKRYWCA

Choć żeglarstwo było i jest moją największą pasją, na dłuższą metę bycie tylko sportowcem to dla mnie za mało. Zawsze byłem ciekawy świata i chciałem spróbować swoich sił w coraz to kolejnych inicjatywach.

To dlatego, że archetypem mojej osoby jest odkrywca. Jestem ambitny, szukam wyzwań, potrzebuję wolności i jestem gotowy na przygodę. Ciekawią mnie nieodkryte wcześniej terytoria i nowe wyzwania. Próbowałem już wielu profesji w biznesie – od importu i handlu odzieżą, po sprzedawanie jachtów. Na swoim koncie mam m.in. stworzenie urządzenia ZOOM.ME, powołanie do życia Akademii Mistrzów Świata, firm Premium Yachting i Dobre Jachty, żeglarskiej Akademii Kusznierewicza. Uczestniczyłem również w rozwoju aplikacji Eventory oraz serwisu DoSportNow.

W roli Ambasadora Gdańska d.s. morskich, stworzyliśmy z Urzędem Miasta Program Edukacji Morskiej i rozwinęliśmy Baltic Sail.

Przez cztery lata prowadziłem Fundację Gdańską w roli Prezesa Zarządu. Przez trzy lata pełniłem stanowisko Dyrektora Generalnego SSL Gold Cup, organizacji z siedzibą w Szwajcarii.

Jestem autorem podcastów Sport w biznesie, prowadzę program Akademia Mistrzów w Kanale Sportowym oraz nagrywam serie Żeglarskie Czwartki na YouTube.

Osobiście pisze też newsletter Dobry Kurs, który wysyłam do ponad 4 tysięcy osób zainteresowanych inspiracjami ze świata sportu i biznesu. Moim największym sukcesem jest jednak edukacja i umiejętność dzielenia się wiedzą. Jako doświadczony mówca, mając na koncie ponad 900 publicznych wystąpień, dzielę się wiedzą z zakresu motywacji, efektywności w działaniu, współpracy w zespole i rozwoju osobistego. Podpowiadam, jak zadbać o wellbeing i work life balance oraz jak nawigować biznesem w trudnych warunkach sztormu albo przy ciągle zmieniających się wiatrach. Tak jak przypuszczałem, sport i biznes doskonale się dopełniają. Wartości i umiejętności nabyte w sporcie wykorzystuję do dziś w życiu prywatnym i zawodowym. Ciągle zdobywam nowe doświadczenia. Średnio raz do roku staram się „zwodować” jeden nowy projekt. Moja praca stała się jedną ciągłą przygodą, w której udaje mi się odkrywać nowe terytoria i mieć nowe wyzwania. Lubię sytuacje, w których mogę powiedzieć „nie wiem”, by szukać nowej wiedzy, rozwiązań i inspiracji.

Zapytaj o możliwość współpracy

Projekty społeczne

Biznes to nie wszystko,
pomagajmy sobie

Część siebie daję innym. Lubię pomagać. Moją misją jest przekazywanie wiedzy, doświadczeń i obserwacji oraz wartości, które mogą wpłynąć na kształtowanie postaw szczególnie u młodych ludzi. Promuję aktywny tryb życia i zdrowe współzawodnictwo. Chętnie włączam się w inicjatywy społeczne jako ich współtwórca, pomysłodawca lub organizator. Wspieram fundacje, stowarzyszenia i osoby, wychodząc z założenia, że pomocy nigdy za wiele.

01 Program Edukacji Morskiej

Trójmiasto to wyjątkowe miejsce w skali całego kraju - warto więc, aby dzieci i młodzież w pełni korzystali z jego zasobów. Zainicjowałem powstanie Programu Edukacji Morskiej, który realizowaliśmy z powodzeniem od 2010 roku wspólnie z Fundacją Gdańską. Głównym celem programu jest poznanie Gdańska od strony wody poprzez udział w jednodniowym rejsie po wodach Zatoki Gdańskiej i Motławy. Każdego roku w programie brało udział ponad 3500 gdańskich gimnazjalistów. Rejsy odbywały się w ramach zajęć szkolnych. Uczniowie poznawali historię i tradycje morskie Gdańska, uczyli się nawigacji, węzłów żeglarskich, sterowania, zdobywali wiedzę dotyczącą ekologii. Wynosili z zajęć mnóstwo informacji oraz umiejętności, które z pewnością przydają się im w codziennym życiu. Taki program to doskonała okazja, aby w dobrej, przyjaznej atmosferze zaszczepiać w młodzieży ducha sportu, uczyć pracy zespołowej i sprawić, że w otoczeniu wody będą czuli się komfortowo i bezpiecznie.
Program Edukacji Morskiej

02 Żeglarski Puchar Trójmiasta

Po przeprowadzce z Warszawy do Gdańska zauważyłem, że nie ma imprezy sportowej, która wykorzystałaby potencjał trzech wspaniałych miast: Gdyni, Sopotu i Gdańska. Wspólnie z Kasprem Orkiszem stworzyliśmy Żeglarski Puchar Trójmiasta - regaty żeglarskie, w których co roku bierze udział wiele jachtów sportowych i turystycznych. Impreza trwa 3 dni i jest rozgrywana tradycyjnie w ostatni weekend maja. Każdego dnia inne miasto gości żeglarzy, co czyni tę imprezę wyjątkową i ciekawą dla uczestników i kibiców.
Żeglarski Puchar Trójmiasta

osiągnięcia i Wyróżnienia

Najważniejsze wyróżnienia
i odznaczenia

Najważniejsze osiągnięcia sportowe

Najważniejsze odznaczenia i wyróżnienia

• Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski
  • Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski
  • Laureat prestiżowego tytułu „Najlepszy żeglarz na świecie” – ISAF Rolex World Sailor of the Year Award przyznawanego przez Międzynarodową Federację Żeglarską (ISAF) obecnie World Sailing
  • Uhonorowany tytułem „Najlepszy polski żeglarz XX wieku”
  • Laureat Wiktora
  • Najlepszy sportowiec Polski 1999 roku w plebiscycie TVP
  • Laureat Super Championa w plebiscycie Przeglądu Sportowego w 2012 roku

Myślisz że możemy znaleźć
wspólny temat do rozmów?

Chcesz mnie zaprosić na konferencję, wykład czy zapytać o inną formę współpracy?